SAS SEJLKLUB'S HJEMMESIDE

Inside SAS Januar 1968; Starten på SAS Sejlklub

Herunder kopi af artiklen "Trofæ til Wayfarer-jollesejler" fra Inside SAS, Januar 1968 og link til original artiklen http://www.wayfarerjoller.dk/1348/index.html

J. Eskildsen K. H. Jensen "Maitken" Dragør havn
J. Eskildsen og K. H. Jensen gør "Maitken" klar i Dragør havn og var samtidig 'igangsættere' med at starte SAS Sejlklub CPH og afviklede første SK-mesterskab med W-joller fra Kastrup gamle lystbådehavn. Det må være ca. 1969 - 70 og var et kæmpe-arb. bl.a. med organisering og at hente/låne nok W-joller!
To af vore CPH-kaptajner, J. Eskildsen og K. H. Jensen, der begge er ivrige jollesejlere, satte sidste sommer kurs nordpå gennem sund og skærgård til Oslo fjord i en 16 fods Wayfarerjolle - "Maitken" af Dragør.

På 51 timer og 55 minutter fordelt over fire døgn blev Tønsberg nået. Efter et ferieophold her - med fin skærgårdssejlads - sejlede KHJ, kaldet Ken, med sin kone og med reder Mait (tidligere SAS stewardess) det sidste stræk på 43,5 sømil til Oslo-med en - for sejlkyndige - absolut acceptabel gennemsnitsfart af 6,1 knob.

"Maitken" returnerede til København med rutebåden formedelst kr.100 plus kr. 10 i kranpenge.

Hele turen Dragør-Oslo på 300,5 sømil blev gennemført på 59 timer, og en beretning om sejladsen er blevet kåret af den engelske Wayfarersammenslutning som årets bedste Wayfarer-log, hvilket har indbragt kaptajn  K. H. Jensen "The Frank Dye  Viking Trophy" for 1967.
Trofæet, et vikingeskib i sølv - som Frank Dye oprindelig har hentet hjem fra Skandinavien - blev overrakt kaptajn Jensen ved Wayfarersammenslutnin-gens årsmøde forleden i London, hvor beretningen var tilgængelig på det store Boat Show i Earl's Court. Beretningen har titlen: Nortbbound - Through Sound and Skerries to Oslo Fjord.
Frank Dye er den jollesejler,  eller moderne viking, som med sine enestående Wayfarer-sejladser fra England til Danmark, Norge, Færøerne og Island har foretaget de længste og mest krævende havsejladser i sejljolle - muliggjort af eminent sømandskab og Wayfarerjollens store sødygtighed.
J. Eskildsen og K.H. Jensen, der tidligere har slået til lyd fordannelse af en sejlsports sektion under SAS Klubben, arrangerer tirsdag den 30. januar kl. 19 i SAS-skolens filmsal en sejlsportsaften, hvor bI. a. filmen fra Frank Dye's sejlads fra Skotland via Færøerne til Norge vil blive vist. Alle sejlinteresserede er meget velkomne.
©2023. Alle rettigheder reserveret. >> SASsejlklub@gmail.com - en sektion i SAS Group Club Danmark << Updated 29.09.2023
Lav din egen hjemmeside med mono.net